Stanicemi technické kontroly a měření emisí (STK) v Česku stále procházejí vozidla, která následně v provozu překračují povolené emisní normy. Podle Transparency International jde o projev korupce. Od příštího roku by měly kontroly posílit se vznikem Inspekce silniční dopravy, která přinese změny v dosavadním systému.
Obsah článku:
Výsledky kontrol v Plzeňském kraji
Na začátku měsíce policisté v Plzeňském kraji provedli kontrolu emisí u různých typů osobních a dodávkových vozidel. Polovina z osmnácti kontrolovaných vozidel překročila povolené hodnoty emisí, a to i přesto, že všichni řidiči předložili platný certifikát z STK.
Dopravní policisté se zaměřili na různé typy vozidel a zjistili, že sedm z osmnácti vozidel nesplňovalo příslušnou vyhlášku. U některých vozidel byl dokonce z výfuku viditelný černý dým, což je jasným znakem neplnění emisních norem.
Pokuty pro řidiče a majitele vozidel
Pokud je řidič zároveň provozovatelem vozidla, hrozí mu ve správním řízení pokuta až 50 tisíc korun. V případě, že řidič má vozidlo půjčené, je sankce nižší, pouze 1500 korun za nevyhovující technický stav.
Policie kvůli vysokému počtu zjištěných případů informovala ministerstvo dopravy s žádostí o namátkové kontroly stanic STK, kde byla vozidla s překročenými emisemi schválena.
Čtěte také: Ochrana životního prostředí: Co přinášejí nové změny v zákoně a jaké budou jejich dopady?
Korupce – praktiky v STK
V Česku funguje přibližně 400 STK a 1800 stanic měření emisí (SME). Dlouhodobě se potýkají s kritikou, že některé stanice jsou méně přísné než jiné a že namísto kontrol jde často o „prodej kladných protokolů“. Podle Transparency International jsou v STK všechny druhy korupce, od předávání peněz technikům až po služby zprostředkovatelů, kteří zajistí úspěšné absolvování technické kontroly za úplatek.
Například v jedné pražské garáži prošlo za jediný den 74 vozidel, což je při běžném provozu nemožné. K takovým podvodům může docházet i přesto, že se vozidla při kontrolách fotí a měření emisí probíhá automaticky z počítače. Technici stále mohou používat triky, jako je přicpání výfuku hadrem nebo slabší stlačení plynu.
Význam kontrol a jejich budoucnost
Kontroly emisí mají smysl, protože měření prokázala, že pět procent nejzanedbanějších vozidel tvoří až polovinu škodlivých emisí. Náprava u tak malého počtu vozidel by vedla ke značnému zlepšení kvality ovzduší. Problémem jsou také neodborné autoservisy, které například vytloukají filtry částic a katalyzátory z vozidel, čímž zvyšují jejich emisní zátěž.
Dopravní policie provádí kontroly ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu. Tato organizace se má v polovině příštího roku proměnit na Inspekci silniční dopravy, která bude moci provádět kontroly samostatně a přibude i kontrolních vozidel.
Celorepublikové statistiky kontrol emisí se aktuálně zpracovávají a budou k dispozici později během roku. Policisté při překročení emisních limitů omezí vozidlu platnost technické prohlídky na třicet dnů a uloží pokutu nebo zahájí správní řízení. V případě chybějící části výfukového systému může dojít i k odejmutí technické způsobilosti vozidla a zabránění jeho další jízdě.
Mohlo by vás zajímat: Spalovací motory se nevzdávají: Nová kapitola s alternativním palivem
Sankce za korupci
Ministerstvo dopravy ročně zasílá na krajské úřady nebo obce s rozšířenou působností kolem padesáti oznámení o podezření z přestupků. Pokuty pro techniky dosahují částky do 50 tisíc korun, v případě korupce kontrolního technika až půl milionu korun a u právnických osob až pět milionů. Zda takové pokuty skutečně padají, nebylo potvrzeno.
Ministerstvo aktuálně připravuje analýzu měření emisí a technických kontrol aut, která má vyhodnotit rizika české praxe a porovnat ji se zahraničím, konkrétně s Rakouskem, Polskem a Německem. Analýza se zaměří také na riziko korupce při kontrolách.
Zdroj: novinky.cz