Nová analýza České školní inspekce opět potvrdila, že Česko nevyužívá potenciálu svých žáků. Přijímací řízení na střední školy ukázalo, že o volbě školy rozhoduje více rodinné sociální zázemí než studijní předpoklady žáků. Toto zjištění vyplynulo z čerstvých dat z elektronických přihlášek.
Výsledky analýzy
Česká školní inspekce získala data od Cermatu o žácích hlásících se na čtyřleté obory. Zjistili, že žáci ze škol s nejlepšími výsledky a vysokým socioekonomickým statusem si často podávají přihlášku na gymnázia. Konkrétně 29 % z těchto škol si zvolilo gymnázium jako svou první volbu. Naopak pouze 10 % z těchto žáků zvolilo učební obory.
Pro žáky ze škol s nejvyšším socioekonomickým statusem, ale s horšími výsledky v testech, byla gymnázia prioritou pro 16 % z nich. Naproti tomu, jen 13 % žáků z nejlepších škol s nízkým sociologickým statusem si zvolilo gymnázium jako svou hlavní volbu. Čtvrtina z nich pak dala přednost učilištím.
Problém využití potenciálu
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal poukazuje na to, že rodiny s nižším socioekonomickým statusem nemotivují své děti k tomu, aby usilovaly o vyšší vzdělání. Výsledkem je, že mnoho žáků s vysokým potenciálem končí v oborech, pro které nejsou adekvátně připraveni. Až 70 % absolventů učebních oborů po třech letech nepracuje ve svém oboru.
Nespokojenost s nabídkou oborů
Zatloukal také zdůrazňuje nesoulad mezi poptávkou a nabídkou oborů. Mnozí žáci se nedostanou na preferovaný obor, což neodpovídá vizím ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou. V některých regionech jsou maturitní obory zcela opomíjeny, což brání ekonomickému rozvoji těchto oblastí.
Čtěte také: Pololetní vysvědčení a přijetí na střední školy: Klíčový faktor v rozhodovacím procesu
Přijímací řízení: Elektronické přihlášky a budoucnost
Letos poprvé proběhly elektronické přihlášky na střední školy prostřednictvím systému DiPSy. Uchazeči již mohli vidět opravené testy a výsledky přijímacího řízení. Místo ve škole má jisté 90 % uchazečů.
Odborníci navrhují, aby všichni deváťáci nejprve vyplnili státní testy a až na základě jejich výsledků si vybírali školu. Tento krok by mohl zajistit, že více žáků bude moci plně využít svůj vzdělávací potenciál.
Mohlo by vás zajímat: Reforma školství: Nový přístup k učení inspiruje k bádání a praktickým projektům
Zdroj: novinky.cz