Naše webové stránky používají soubory cookie ke zlepšení a přizpůsobení vašeho zážitku a k zobrazování reklam (pokud existují). Naše webové stránky mohou také obsahovat soubory cookie od třetích stran, jako je Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Používáním webu souhlasíte s používáním cookies. Aktualizovali jsme naše Zásady ochrany osobních údajů. Klikněte prosím na tlačítko a zkontrolujte naše zásady ochrany osobních údajů.

Přijímací řízení na střední školy ovlivněno více rodinným zázemím než studijními předpoklady

přijímací řízení

Nová analýza České školní inspekce opět potvrdila, že Česko nevyužívá potenciálu svých žáků. Přijímací řízení na střední školy ukázalo, že o volbě školy rozhoduje více rodinné sociální zázemí než studijní předpoklady žáků. Toto zjištění vyplynulo z čerstvých dat z elektronických přihlášek.

Výsledky analýzy

Česká školní inspekce získala data od Cermatu o žácích hlásících se na čtyřleté obory. Zjistili, že žáci ze škol s nejlepšími výsledky a vysokým socioekonomickým statusem si často podávají přihlášku na gymnázia. Konkrétně 29 % z těchto škol si zvolilo gymnázium jako svou první volbu. Naopak pouze 10 % z těchto žáků zvolilo učební obory.

Pro žáky ze škol s nejvyšším socioekonomickým statusem, ale s horšími výsledky v testech, byla gymnázia prioritou pro 16 % z nich. Naproti tomu, jen 13 % žáků z nejlepších škol s nízkým sociologickým statusem si zvolilo gymnázium jako svou hlavní volbu. Čtvrtina z nich pak dala přednost učilištím.

Problém využití potenciálu

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal poukazuje na to, že rodiny s nižším socioekonomickým statusem nemotivují své děti k tomu, aby usilovaly o vyšší vzdělání. Výsledkem je, že mnoho žáků s vysokým potenciálem končí v oborech, pro které nejsou adekvátně připraveni. Až 70 % absolventů učebních oborů po třech letech nepracuje ve svém oboru.

Nespokojenost s nabídkou oborů

Zatloukal také zdůrazňuje nesoulad mezi poptávkou a nabídkou oborů. Mnozí žáci se nedostanou na preferovaný obor, což neodpovídá vizím ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou. V některých regionech jsou maturitní obory zcela opomíjeny, což brání ekonomickému rozvoji těchto oblastí.

Čtěte také: Pololetní vysvědčení a přijetí na střední školy: Klíčový faktor v rozhodovacím procesu

Přijímací řízení: Elektronické přihlášky a budoucnost

Letos poprvé proběhly elektronické přihlášky na střední školy prostřednictvím systému DiPSy. Uchazeči již mohli vidět opravené testy a výsledky přijímacího řízení. Místo ve škole má jisté 90 % uchazečů.

Odborníci navrhují, aby všichni deváťáci nejprve vyplnili státní testy a až na základě jejich výsledků si vybírali školu. Tento krok by mohl zajistit, že více žáků bude moci plně využít svůj vzdělávací potenciál.

Mohlo by vás zajímat: Reforma školství: Nový přístup k učení inspiruje k bádání a praktickým projektům

Zdroj: novinky.cz

Od Daniel Brož

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související příspěvky